Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

J-sporet

Om J-sporet på Kokkedal Skole

Specialklasserne på Kokkedal Skole er et tilbud til elever med generelle indlæringsvanskeligheder, hvis udvikling kræver trygge og overskuelige rammer, samt mulighed for specielt tilrettelagt undervisning i mindre grupper/enheder.

Der er ca. 30 elever fra 0. - 9.klasse, der er fordelt i 4 klasser. Klasserne er placeret i forbindelse med skolens almene klasser og deler legeplads og boldbane med den øvrige skole. Der er 15 lærere og pædagoger tilknyttet specialklasserne, samt egen afdelingsleder.

Vi skaber et læringsmiljø der tilgodeser den enkelte elevs behov i et forpligtende klassefællesskab. Med udgangspunkt i en anerkendende pædagogik, elevernes styrkesider og forudsætninger arbejdes med at fremme den enkeltes faglige og sociale udvikling og styrke elevernes selvtillid.

Vi arbejder ud fra folkeskolens målsætning og ”fælles mål”, således at eleverne trods deres vanskeligheder, får forudsætninger for fortsat uddannelse og arbejde. Henvisning til specialklasse sker i et samarbejde mellem hjem, skole og skole-psykolog. Kokkedal Skoles specialklasser modtager elever fra alle kommunens
skoler.

Værdier
Alt hvad vi gør på Kokkedal Skole tager udgangspunkt i vores 4 værdier:
• Respekt
• Engagement
• Ansvar
• Professionalisme

• Vi har fokus på det enkelte barns styrkeområder og udviklingsmuligheder såvel fagligt som socialt
• Vi vægter det enkelte barns trivsel i fællesskabet
• Vi skaber trygge rammer
• Vi er rummelige
• Vi viser respekt og omsorg
• Vi arbejder med de konflikter, der opstår i dagligdagen
• Vi tilrettelægger undervisningen til den enkelte elev
• Vi arbejder på tværs af fag og klasser
• Vi integrerer IT i undervisningen
• Vi samarbejder med resten af Kokkedal Skole
• Vi har fokus på videreuddannelse
• Vi er omstillingsparate

Målsætning
I J-sporet tager vi udgangspunkt i det hele menneske, hvor eleverne lærer at tro på sig selv og give udtryk for egne meninger og holdninger. I specialklasserækken vægter vi ansvar, fællesskab og medbestemmelse. Det betyder for os, at eleverne opnår øget selvtillid og selvværd og de udnytter deres faglige potentiale. Eleverne skal blive stolte af deres resultater og få mod på at kaste sig ud i nye opgaver.

I specialklasserne indgår alle i et fællesskab, der baseres på tryghed og et fælles ansvar for at alle trives. Med respekt for forskellighed er fællesskabet rammen for at opleve at indgå i venskaber og at få kammerater. Alle skal opleve en glæde ved at komme i skole og opleve at lykkes fagligt og socialt. På sigt er målet at alle elever udvikler evner til at begå sig i det samfund, der venter dem efter Kokkedal Skole.

Struktur og opbygning
Skoledagen starter kl. 8.00, og følger som udgangspunkt timetallet i almen klasserne. Man kan se tiderne i deres skemaer i Aula. Der ligger en pause på en time midt på dagen, hvor eleverne skal spise og hvor der vil være forskellige aktiviteter. Derudover vil der i løbet af dagen blive indlagt pauser til lidt spisning og bevægelse.

Vi tilbyder samme fagrække som i folkeskolen: Dansk, idræt, matematik, engelsk, historie, musik, billedkunst, biologi, håndarbejde og geografi, fysik. Fagene er fordelt over flere skoleår, således at alle fag bliver tilgodeset efter folkeskoleloven set over et skoleforløb. Enkelte elever følger til tider enkelte fag i en klasse på den øvrige skole. I det omfang eleven magter det, indstiller vi til folkeskolens afgangsprøve. Det være sig i et eller flere fag.

Visitation
Eleverne visiteres løbende til kommunens specialklasserække. Visitationsmøder afholdes flere gange årligt. Efter visitation kontaktes forældrene af PPR, som meddeler, hvor barnet skal starte sin skolegang. Afdelingslederen inviterer forældre og fagpersoner fra børnehave, skole og fritidshjem til et gensidigt orienterende møde. På dette møde aftales barnets besøg på skolen og på fritidshjemmet.

Eksterne samarbejdspartnere
Skolen samarbejder med PPR/pædagogisk psykologisk rådgivning, familie-afdelingen, talepædagogisk center, fritidstilbud, U & U Øresund, SSP, Ungecenter og børnelægen i det omfang, det er nødvendigt.

Uddannelsesvejledning
Specialklasserne har tilknyttet en uddannelsesvejleder, som præsenteres i 8. klasse og vil følge eleverne, til de fylder 25 år. Denne vejleder er uddannet til at rådgive om udskoling, valg af efterskoler og uddannelsessteder eller evt. beskæftigelse til elever med særlige behov. Vejlederen deltager i skolehjemsamtaler fra 8. klasse og vil løbende afholde individuelle vejledningssamtaler med eleverne. Vejlederen vil i løbet af skoleforløbet blive en stadig tættere samarbejdspartner for elever, lærere og forældre, og besøgene i skolen vil være stigende i takt med stigende skolealder. Vejlederen opnår derved et så godt kendskab til den enkelte elev, at han/hun kan rådgive og vejlede elev og forældre i forbindelse med udskolingen til fortsat uddannelse eller beskæftigelse.

Status & handleplaner og elevsamtaler
To gange om året udarbejdes en Status & handleplan for den enkelte elev. Formålet med planen er, at lærere i samarbejde med eleven sætter udviklingsmål for barnet i det kommende skoleår. I planen beskriver elevens lærere dels elevens status og dels elevens udviklingsmål både i de enkelte fag og i forbindelse med den sociale udvikling.

Status & handleplanen er en beskrivelse af eleven og et arbejdsredskab, der henvender sig til forældre, lærere, psykologer, pædagoger og andre fagfolk, der eventuelt samarbejder om barnet. Status & handleplanen er udgangspunktet for samarbejdet mellem skole, fritidsinstitution og hjem.

Skole-hjem samarbejde og forældremøder
I specialklasserækken finder vi det nødvendigt med et positivt og imødekommende samarbejde med hjemmet. Skolen og hjem sørger for, at nyttige informationer omkring eleven bliver videregivet.

I specialklasserækken afholdes der to gange om året skolehjem/ samtaler eller statusmøder. Den ene samtale ligger i efteråret, den anden i foråret.

I specialklasserækken er der herudover et til to forældremøder om året, eller et forældremøde og et socialt arrangement. Der kan indkaldes til ekstra forældremøder ved akut opståede fælles problemstillinger.

Forventninger til forældre og elever:
Vi forventer, at forældrene som udgangspunkt har en positiv holdning til skolen, samt at de deltager i forældremøder og andre sociale arrangementer.

Det er forældrenes/hjemmets opgave at sørge for:
• at eleverne møder til tiden

• at de møder veludhvilede og velsoignerede
• at de har fået morgenmad
• at de har frokost og eventuelt mellemmad med eller penge til at købe i kantinen
• at de medbringer de ting, der skal bruges i skolen (penalhus med spidsede blyanter, lineal og viskelæder, skolebøger og eventuelt lektiebog, idrætstøj og håndklæde). Taskebøger skal indbindes. iPad medbringes opladt
• at forældrene følger op på det daglige skolearbejde/eventuelle lektier
• at de ajourfører kontaktbogen med relevante oplysninger (tlf.nr. hjemme, arbejde, mobil og adresser)
• at de giver besked i kontaktbogen ved fravær (sygdom og fritagelse fra undervisning i kortere eller længere tid)

Vores forventninger til eleverne:
• at de respekterer skolens regler
• at de tager hensyn til hinanden
• at de taler pænt til både børn og voksne
• at de laver deres hjemmearbejde

Lejrskole
Alle klasser tager i 3., 6., og 8.klasse på hyttetur/ lejrskole. Det kan i indskolingen foregå som en overnatning/lejrskole på skolen. Alt efter gruppens størrelse og funktionsniveau planlægges anderledes og spændende aktiviteter. I 6.klasse tages på en lidt længere tur i 3 døgn. I 8.klasse tages af sted en uge f.eks. til Bornholm.

Traditioner
Kokkedal Skole har nogle traditioner, som vi i specialklasserækken naturligvis er en del af. 

Fælles for hele skolen er afholdelse af "Kokkeby" hvert 3.år - de mellemlæggende år afholdes tværsuger på afdelingerne. Sidste dag før efterårsferien er der motionsdag, hvor alle elever fra hele skolen deltager i forskellige aktiviteter. I december er der juleklip på sporene og luciaoptog for alle.

Folkeskolens afsluttende prøver
I specialklasserækken er folkeskolens afsluttende prøver en naturligdel af udskolingselevernes muligheder, idet vi kan tilbyde en særlig tilrettelæggelse af prøverne.

Den særlige tilrettelæggelse kan vedrøre prøvernes form og rammer, herunder brug af hjælpemidler og tildeling af ekstra tid. Ligeledes kan eleverne nøjes med at tage dele af prøveområder eks. skriftlig matematik kun færdighedsregningen og ikke problemregningen. Gennem fravigelserne kan der kompenseres for elevers særlige vanskeligheder, således at prøverne kan gennemføres med et resultat, som svarer til elevernes faglige niveau.

Hensigten er at give elever med særlige behov mulighed for at aflægge folkeskolens afsluttende prøver på linje med andre børn. Afgangsbeviset må ikke indeholde oplysninger om særlige prøvevilkår.

Befordring
Befordring er for elever, der går i specialklasse i Fredensborg Kommune og øvrige børn, der har bopælsadresse langt fra de ordinære busruter, typisk i landdistrikter. Skolebusordningen bliver varetaget af Prebens Minibusser og kan kontaktes på tlf. 4839 2405. Desuden er det også muligt at eleverne selv kører med de offentlige busser i skole.

Kontakt

Har du/I yderligere spørgsmål er I velkomne til at kontakte afdelingsleder for specialklasserækken:

Magnus Ødum-Rasmussen

Telefonnummer: 24844784