Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

K-sporet

Specialklasserække for børn med opmærksomhedsforstyrrelser der skal sikre, at eleverne i målgruppen bliver mødt relevant på deres specialpædagogiske behov. Den pædagogiske tilgang og forståelse af elevgruppen bygger på ADHD-pædagogiske principper, men tager samtidig udgangspunkt i den enkelte elevs individuelle behov, udfordringer, ressourcer og potentialer. 

Således sikres den enkelte elev de bedst mulige forudsætninger for at være en del af et fagligt og socialt fællesskab – tæt på deres nærmiljø og forankret i almen folkeskole.

Målgruppe

Målgruppen er normaltbegavede elever på 3. til 7. årgang med impuls- og opmærksomhedsforstyrrelser (ADHD og ADD).

Formål

De faglige og pædagogiske overvejelser omkring k-sporet er at muliggøre en bevarelse af målgruppens tilknytning til almenmiljøet samtidig med, at eleverne skærmes i et mindre miljø, hvor der ud fra ADHD- og specialpædagogisk viden, forståelse og tilgang arbejdes med den enkelte elevs behov og udvikling. Ved at være tæt knyttet til den almene folkeskole får specialklassetilbuddet mulighed for at etablere samarbejder om fælles undervisningsforløb, tværgående forløb og fælles aktiviteter med almenområdet i et omfang, der er meningsgivende og hensigtsmæssig for alle. Dette kan for den enkelte elev gøre en eventuel delvis eller hel tilbagevenden til almenområdet mindre svær, idet der er en genkendelighed, erfaringer fra tidligere fælles forløb og et gensidigt kendskab eleverne imellem. Der vil ligeledes være mulighed for praktikforløb i en almenklasse. 

Visitation

Visitationen til tilbuddet foregår gennem det fælles visitationsudvalg i kommunen. Det vil ikke være et krav, at eleven er udredt og diagnosticeret gennem børne- og ungdomspsykiatrien. Dokumenterne til visitationen skal som minimum være en pædagogisk psykologisk vurdering (PPV), som viser en opmærksomhedsforstyrrelse ud fra observationer og undersøgelser modvarende dem, der foretages i børne- og ungdomspsykiatrisk regi.