Trivsel

Trivsel er en grundlæggende forudsætning for en god skoledag - og trivsel vægtes højt på Kokkedal Skole.

Se også vores handleplaner for trivsel under punktet "Handleplaner, principper og andet"

Trivselsregler

• Vi har et fælles ansvar for at skolen er et godt sted at være og lære for alle – børn og voksne
  • Vi respekterer det enkelte menneske
  • Vi hjælper den enkelte og hinanden i hverdagen
  • Vi går ikke forbi en, der har brug for hjælp
  • Vi forventer, at alle taler pænt, respekterer fælles regler og hjælper hinanden til at huske disse
  • Vi passer på egne og andres ting - også skolens

Beredskab for trivsel

Det sker desværre engang imellem, at trivslen udebliver. Det kan være af flere årsager - både relateret til skolen og uden for skolen.

Vi har et beredskab, vi sætter i værk, hvis vi er opmærksomme på mobning eller dårlig trivsel. Beskedskabet består i, at klasselærerne/teamet indsamler information, aftaler ’strategi’ og forældre informeres og involveres. I disse situationer tages der referat af eventuelle møder.

Ved mistanke om mobning består beredskabet af en række aktiviteter, der trinvist kan gennemføres:

• Der afholdes samtaler på klassen. Klasselærerne tager samtaler med den, der er udsat for mobning, og den/de, der mobber (hver for sig), hvor det gøres klart, at mobning ikke er tolereret på skolen, og man vil sørge for at stoppe det
  • Forældrene orienteres og opfordres til at tage kontakt til hinanden
  • Ved fortsatte problemer kontaktes begge hjem straks mundtligt af klasselærerne, der informerer om problemet - og strategien til løsning af problemet. Begge parter holdes løbende orienteret
  • Ved fortsatte problemer inddrages ledelsen og der aftales ny strategi
  • Ved fortsat mobning indkaldes de involverede forældre separat med klasselærerne. Ledelsen kan deltage efter aftale
  • Ved konkrete problemer i/udenfor skolen kontaktes SFO/fritidshjem, og ligeledes kontaktes skolen ved konkrete problemer i SFO/fritidshjem
  • Praksisvejleder kan inddrages i form af sparring og profilering af sociale strukturer
  • SSP (samarbejdet mellem Skole, Socialforvaltning og Politi) inddrages først herefter

Trivselsmåling

Den nationale trivselsmåling gennemføres hvert år i alle folkeskoler og kommunale specialskoler. Målingen sker i henhold til Bekendtgørelse om måling af elevernes trivsel i folkeskolen.
At øge elevernes trivsel er ét af målene med folkeskolereformen, da trivsel er en vigtig forudsætning for elevernes evne til at indlære. Den årlige måling har til formål at vise udviklingen af elevernes trivsel samt være et arbejdsredskab for skolerne til at forbedre trivslen og undervisningsmiljøet. Den generelle trivselsscore sammenfatter resultater for hhv. social trivsel, faglig trivsel, støtte og inspiration samt ro og orden.
Det er eleverne, der besvarer målingen. Alle elever på alle årgange deltager.
Opfølgning sker på skole- og klasseniveau. Arbejdet med opfølgning på klasse/årgangsniveau foregår i samarbejde med skolens AKT-teamog afdelingsleder. Opgaven med at følge op på skoleniveau ligger hos skoleledelsen.
Som afsæt for opfølgningen på skoleniveau udarbejdes hvert år en handle-/udviklingsplan.

Se Trivsels handleplanen her:

Kokkedal Skole Trivselshandleplan_0.pdf

Shape Created with Sketch.